Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2019.04.21

Abu Szimbel (3. rész)

Nefertari kistemploma (XIX. dinasztia, i.e.1260 körül)

 

Az Abu Szimbeli Nagytemplom mellett helyezkedik el az úgynevezett kistemplom, mely II. Ramszesz feleségének és Hathor istennőnek szenteltek. A templom 12 méter magas lejtős homlokzatán hat mély fülkében II. Ramszesz és felesége 10 méter magas szobrai állnak a bejárat két oldalán. A szobrok jelentősége az ikonográfiai részletekben és a mellettük lévő feliratokban jutnak kifejezésre. A Kis Templom homlokzatát is bemélyítették a sziklába. A talajjal egy síkban áll hat, egyenesen álló szobor, melyek közül négy Ramszeszt, kettő Nofertarit ábrázolja, ezeket oszlopok választják el, mélyen beléjük vésett hieroglifákkal. A szobrok mindegyike a bal lábát kissé előrébb helyezi. A fáraó és felesége szobrainak lábainál gyermekeik kisebb szobrai állnak. Ramszesz lába mellett egy-egy herceg, Nofertariénál egy-egy hercegnő (balról jobbra Meriré, Henuttaui, Paréherwenemef, Amonherkhopsef, Meritamon és Meriatum.)

d869_78_873_1200.jpg

A királyt ábrázoló szobrok II. Ramszesz isteni természetét jelenítik meg. Ehhez járul a királyszobrokon ábrázolt koronák kiválasztása is. (Baloldalon a fehér koronát, jobb oldalon a kettőt koronát viseli) Az egyik szobron Ramszesz fején vadkecskeszarvak is láthatóak, ezek fölé nyúlik a napkorong a két nagy strucctollal. Ez egy Henu-korona, másképp „strucctollas korona”, amit többek között a koronázások során viselt, és a királyi újjászületésnek egy lehetséges jele. A fáraó képmásai a tipikus egyiptomi kötényt és a ceremoniális királyi szakállt viselik. Ezáltal a király mindig úgy jelenik meg, mint Hórusz trónján uralkodó fáraó.

E két királyi megnyilvánulások között áll Nefertari királyné szobrai, amik tehénszarvak között viselt kettős tollal és napkoronggal díszített fejdíszt viselnek, a királynőt, mint Hathor istennőt jelenítve meg. Ezzel a szépséges gesztussal utal a fáraó hitvese felé, melyben házasságukat a Hórusz isten és Hathor istennő magasztos és tökéletes isteni házasságához hasonlítja. 

(Hórusz és Hathor isteni nászának régi hagyományokra visszatekintő kultusza élt - és él még hosszú századokkal később is. Ennek a násznak az emlékét örökítették meg minden évben kétszer, mikor az edfui Hórusz isten szobrát utaztatták fel Denderába, avagy fordítva a denderai Hathor istennő szobra utazott le Edfuba, hogy a két istenség násza megtörténhessen.)

A homlokzat különlegessége továbbá, hogy Nefertari szobrai kisebbek ugyan Ramszeszt ábrázoló szobrokkal, de a királyné szobrai a viselt fejdísszel azonos magasságúak, ami igen szokatlan ábrázolás, hiszen a fáraó családját (feleségek, gyerekek) sohasem szokták azonos magasságúnak – vagyis egyenrangúnak – ábrázolni az uralkodóval. Itt pedig optikailag mégis íly módon ábrázolják a fáraót és feleségét.

A Kis Templom 21 méter mélyen vezet a sziklába, egy szentéllyel a végében, ugyanúgy, mint a Nagy Templomban, de alaprajza sokkal egyszerűbb. Egy lapos fríz felett ureuszkígyós fríz koronázza a templom kapuját. A kígyók felett kartusok láthatók II. Ramszesz nevével. A bejárat mindkét oldalán domborművek vannak, balra a fáraó hódol Hathornak, áldozati ajándékot nyújtva felé, a jobbra lévő jeleneten Nofertari Íziszt imádja.

Ezután belépünk egy háromhajós csarnokba, ahol a hajókat három-három oszlop hozza létre, architrávokkal összekötve. A középső hajó felé néznek az oszlopokon lévő stilizált Hathor-fejek. Ezek alatt hieroglifák írják le Nofertari és Ramszesz életének egyes eseményeit.

 

A pilléres csarnok

Itt, a Kis Templomban is hatoszlopos csarnok az előszentély, amit túlnyomórészt vallási jelenetek díszítenek. Egy Hathor-szentély jellegének megfelelően, a hatpilléres csarnokban minden pillér tengely felé néző oldalát Hathor istennő feje díszíti.

A templom belsejében egy oszlopon lévő felirat így szól: „Ramszesz, aki erős a valóságban, Ámon kegyeltje, alkotta eme égi lakhelyet szeretett királyi feleségének, Nofertarinak

A Hathor-oszlopok által három részre osztott hajó mindegyikéből egy-egy ajtó vezet a szentély előtt keresztirányban elhelyezett előtérbe. Ennek északi és déli szárnyán egy-egy dísztelen terem van. Az előtér közepén, a templom főtengelyében egy további ajtónyílás vezet a kis templom szentélyébe.

 

A falakon több rituális jelenet is látható. Az oszlopok oldalán az egyiptomi vallás különféle isteneinek képei vannak. II. Ramszesz a falon lévő ábrázolásokon núbiai és líbiai ellenségeit öli meg rituális módon, Ré és Ámon istenek színe előtt. Nofertari áll mögötte a Hathor-fejdísszel. Más képeken a fáraó különböző istenségeknek nyújt át áldozati adományt. Az északi falon látható az a különösen figyelemre méltó alkotás, melyen II. Ramszesz vízáldozatot mutat be egy kosfejű isten előtt (Herisef isten, akit a Fayum oázis közelében álló Herakleopolisz városában tiszteltek.) Ennek az istenségnek a jelenléte egy núbiai területen lévő templomban kissé idegennek hat. De mégis ha a templomra, mint sziklatemplomra gondolunk, ami a termékenység és megújhodás helye. És amit így a Fayoum zöld vidékével lehet kapcsolatba hozni.

Ezt a szemléletet képviseli Hathor istennő is, aki a belső szentélyben tehén alakjában lép ki a hegyből (a szobor sajnos erősen töredékes). A földöntúli világba érkezőknek életet adó istennő jelenik itt meg. A tehénistennő az álla alatt áll a fáraó maga, az istennő által védve. Ezzel az ábrázolással a királyság rendszeres megújhodásának kérését intézték az istennő felé. A tehénformában kiemelkedő Hathor mellett baloldalt Nofertari hódol Hathor és Mut előtt, jobboldalt pedig Ramszesz saját maga és Nofertari istenített képmása előtt. Nofertari itt, mint Hathor istennő egy megjelenési formája látható, ami összehasonlítható Hatsepszut Dejr el-Bahariban lévő ábrázolásával. A domborműveken koronázási jelenetek vannak, más jeleneteken a királyi hitvest a szerelem és a termékenység istennői védik.

A bejárat két oldalán lévő falon nagyon megkapó jeleneteket láthatunk, ahogy Nefertari királynő  a fáraó haragját igyekszik csillapítani, mikor a legyőzött ellenség foglyait vezetik az uralkodó színe elé. A királynő finom kecses, simító kézmozdulatával igyekszik férje tomboló dühét csillapítani. Ezek a jelenetek csodálatos egyszerűséggel és mégis tökéletes finomsággal mutatják a királynő okos, nőies, finom, anyai tulajdonságait, akinek szívében a szeretet és a részvét él.

Nefertari képei monumentalitásukban is kecsesek, nőiesek. A királyné a falakon Anukisz és Hathor istennőknek mutat be áldozatokat.

A szentély oldalfalain ajtók láthatók, melyek talán oldalsó helyiségekbe vezettek volna, ezeket azonban nem alakították ki.

 

 

A mappában található képek előnézete Abu Simbel - Ramszesz Templom