Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

2018.08.01

Dress code Egyiptomban...

Hogyan öltözködjünk, ha Egyiptomba utazunk?

Bizonyára először jópáran meghökkennek, hogy miért szükséges ez a téma... azt gondolom, hogy ha beszélgetünk Egyiptomról és az egyiptomi utazásról, érinteni illik ezt a témát is.... hogy mit is viseljünk, ha Egyiptomba megyünk nyaralni.

Nyaralni utazunk Egyiptomba... ez már alapvetően azt jelenti, hogy eltérünk a mindennapi rutintól, a megszokott munkahelyi és utcai viselettől. A helyszín is más, hiszen Egyiptomban az év nagy részében valóban meleg van, és egyébként is a medence vagy a tengerpart lesz a legfontosabb helyszín a nyaralás alatt. Épp ezért fontos, hogy pár dolgot szem előtt tartsunk miközben a bőröndünket csomagoljuk.

Egyiptom egy muszlim ország, és ez azt jelenti, hogy sokkal konzervatívabbak az öltözködési szokások, mint nálunk. Természetesen nem várják el tőlünk, hogy úgy öltözködjünk, mint a helyiek, de szeretik, ha figyelmesek vagyunk a helyi szokásokra e téren is.

Figyeljünk arra, hogy a repülőgépen szinte mindig hűvös van, tehát legyen nálunk egy kardigán, pulóver, hogy ne fázzunk. Hasonlóképpen készüljünk fel zoknival, kardigánnal, ha gyerekekkel utazunk. Ők sokkal érzékenyebbek, így senkinek nem jó, ha a kiutazásnál megfázik a gyerek és a nyaralás alatt náthás, köhög, avagy rosszabb esetben lázas beteg lesz.

Utazásunkkor célszerű kényelmes ruhát választanunk, hiszen nem tudhatjuk mennyi időt kell majd várakozással tölteni a reptéren, vagy a traszferek alatt. Figyeljünk arra is, magunk és mások tiszteletében, hogy tiszta, és megfelelő ruhát válasszunk... (hogy szélsőséges - de sajnos valóban megtörtént - példákat mondjak: Lehetőleg ne a kutyasétáltatásra használt, csupaszőr, sáros kutyalábnyomoktól foltos ruhában, vagy kilyukadt tornacipőben induljuk útnak, mert ez nagyon primitív és modortalan viselkedés a többi velünk utazóval szemben...) Most mosolyogtok, pedig sajnos létező probléma, hogy némelyek tisztasági és higiéniai szintje mélyen az elvárható alatt van. Különösképpen figyeljünk erre egy csoportos utazás során, mikor a velünk együtt utazó csoport tagjai az adott többnapos/többhetes utazás során akaratlanul is bepillantást nyerhetnek alapvető szokásainkba. Szomorúan mondom, hogy bizony volt rá példa, hogy embereket emlékeztetni kellett egy körutazás alatt, hogy a zuhany nem tereptárgy, hanem használati eszköz, a női fehérnemű ne “izabella-színben” pompázzon a szinte áttetsző póló alatt, vagy hogy a lecsorgó fogkrém nem dekorációs eszköz a pólókon...stb.

Az Egyiptomba utazók jelentős része a tengerparti szállodákban és az üdülővárosokban tölti az idejét. A tengerparton vagy a medence parton a fürdőruha a megszokott viselet. De a nagy meleg ellenére sem illik a szállodai éttermekben, kávézókban fürdőruhába bemenni. Ahogy a recepciónál sem illik fürdőruhában üldögélni..  Teljesen mindegy hány csillagos hotelben lakunk, a vacsorához illik csinosan felöltözve megjelenni. Figyeljünk oda, hogy a férfiaknak nem illik atlétatrikóban és túl rövid nadrágban vacsorázni menni, ahogy a hölgyektől is elvárják, hogy ne strandkendőben, vagy falatnyi forrónadrágban jelenjenek meg. (Nem véletlen, hogy sok hotelben erre külön táblán is igyekeznek udvariasan figyelmeztetni a helytelen öltözetű vendégeket.)

A nagy meleg miatt a természetes anyagú ruhákat (pamut, vászon) részesítsük előnyben, és ha módunkban áll, inkább kerüljük a szintetikus anyagú öltözeteket... kényelmi szempontok miatt is, de azért is, mivel a szintetikus anyagokból készült ruhákban nagyon fogunk izzadni.

Függetlenül attól, hogy az üdülővárosokba utazunk, ha kimegyünk a városba mindenképp figyeljünk oda az illendő öltözékre. Hiába van nagy meleg, és hiába barnultunk le csodaszépen, nagyon fontos, hogy a helyi szokásokra figyelve válasszunk utcai öltözetet.  A hölgyek kerüljék a teljes hátat szabadon hagyó, vagy a túl mély dekoltázsú ruhákat, a túl rövid miniszoknyákat, shortokat. A férfiak hasonlóképpen a túl rövid rövidnadrágokat és a túl mély karkivágású trikókat... És igen, újfent hangsúlyoznám a ruházat tisztaságát... Melegben nagyon fontos, hogy a velünk utazók a történelmi nevezetességek látványától “szédüljenek meg”, ne a mi többnapos izzadságszagunktól. :))

Ha régészeti látványosságokat látogatunk, fontos, hogy vigyünk magunkkal valamilyen sapkát, kalapot vagy sálat, amivel védeni tudjuk a fejünket a napszúrástól. Erre különösen figyeljünk, a gyerekeknél. Az utcai kényelmes viselet ajánlatos a kirándulásokon. Bár némi könnyítésképp lehet lazább az öltözetünk, akár a trikó és a rövidnadrág is megengedett. Persze azért figyeljünk a jóízlésre... (ne soroljanak bennünket is a rosszul öltöző, rossz ízlésű orosz turisták közé). A régészeti területeken fontos, hogy kényelmes és a lábat jól tartó szandálban vagy cipőben menjünk papucs helyett. Az egyenletlen felületeken, a lépcsőkön, létrán, rámpán jövés-menés közben a papucsban, vagy túl magas sarkú szandálban nagyon könnyen bokaficamot szerezhetünk. És bicegve már nem is olyan élvezetes a kirándulás.

Nagyon fontos, hogy a tengerparton, hajókiránduláson nagyon figyeljünk gyermekeink öltözködésére is. Hiába van meleg, hiába élvezzük a napsütést és a tengert, ne felejtkezzünk meg arról, hogy nekik nagyobb védelemre van szükségük, mint nekünk. A gyerekek fejét és bőrét minden esetben védjük a tűző nappal szemben.  Egy könnyed kendő, hosszú ujjú laza ing, póló, mindig legyen velünk, hogy időben megvédjük őket a leégéstől. A hajókiránduláson a léghuzatra is figyelni kell, ezért védeni kell a fülüket is. Emellet a megfelelő mennyiségű ívóvízről se felejtkezzünk meg, és emlékeztessük gyermekünket, hogy napközben is rendszeresen igyon. Naptej, sapka, kalap, kendő és ivóvíz nélkül ne induljunk el a gyerekekkel sehova.

Fontos, hogy a megfelelő legyen az öltözetünk, ha mecseteket, templomokat is látogatunk.  Adjuk meg a helynek, az alkalomnak a kellő tiszteletet illendő viselkedésünkkel és a helyhez illő öltözetünkkel. Hiszen itthon sem megyünk be fürdőruhában a templomba… mert illetlenség. Akkor miért akarnánk ezt tenni egy muszlim országban? A hölgyeknél és az uraknál is a vállakat és a térdet takaró ruházat viselése ildomos. A spagettipántos trikó, a forrónadrág, a strandruha nem megfelelő viselet. Természetesen nincs szükség a túlzásokba esésre sem. Nem kell nyakig begombolva, kendővel a fejünkön szenteskedve megjátszani magunkat, mert nem várják el ez tőlünk.

Higgyék el, hogy sokszor apró odafigyeléssel (mint a szoknya, vagy nadrág hossza, vagy a dekoltázs mélysége, megfelelő tisztálkodás, ruháink tisztasága) megkímélhetjük magunkat kellemetlen helyzetektől.