Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2019.09.30

A méidumi ludak

A méidumi ludak egy igen híres óbirodalmi sírfestmény, mely minőségében olyan értéket képvisel, ami mérföldkő a művészetben.
Nofermaat herceg (IV. dinasztia - Snofru fáraó legidősebb fia volt) és feleségének masztabája Méidumban található. A sír belső falát a kornak megfelelően falusi élet, és a természet ihlette életképek díszítették. Ebben a sírban találták meg a később „méidumi ludak” néven ismerté vált falfestményt.

71111049_1617217815080570_8713576779077386240_o.jpg

A teljes jelenet hat libát ábrázol (3+3); három balra és három jobbra mutat. A két hármas csoportba sorolt liba valójában 3x2 liba, ha a libafajtákat vesszük figyelembe. És 4+2 liba, ha a felemelt és lehajtott libafejeket nézzük. A hármas szám ábrázolása a képekben a „többesszámot” képviseli… vagyis a „sokaságot”.
A méidumi ludak között jól azonosítható a vörös (Tadorna ferruginea) és a bütykös (Tadorna tadorna) ásólúd és a vörösnyakú lúd (Branta ruficollis), az örvös lúd (Branta bernicla) valamint az apácalúd (Branta leucopsis) képe.

71497547_1617218165080535_7588060958275141632_o.jpg

71115649_1617218398413845_7612877189117116416_o.jpg

A természetábrázolások esetében, itt is megfigyelhető, hogyan oldódik az egyiptomi művészet ünnepélyes merevsége, és a szigorúan rögzített ábrázolási szabályok azáltal, hogy egy-egy aprócska mozzanattal megtörik a jelenet folytonosságát, elérve ezzel, hogy „fellazul” a kép merevsége.
A ludak alakját, a tollazatuk mintáit és színeit, a jobb oldalon álló lúd csipegető mozdulatát nagy precizitással megfestő művész kitűnő megfigyelőképességét bizonyítja ez a festmény. A madarak tollazatában különbségek vannak, amelyek megtörik a jelenet általános szimmetriáját, ezáltal csempészve életszerűséget és izgalmat a jelenetbe. A háttér növényzetét előre megszerkesztett körvonalak nélkül, szabad ecsetvonásokkal, halványabb színekkel, és a távolságot érzékeltetve, kisebb méretben alkotta meg a festő.

71087627_1617218605080491_5592340452125704192_n.jpg

A festmény speciális technikával készült, hiszen a kor hasonló masztabáinak díszítései inkább mélyített és metszett képek, mint csak festmények. Ez a módszer munkaigényes volt, mivel az alapként használt gipszpaszta hajlamos idő előtt száradni, repedni és kiesni, ezért nehezebb dolgozni rajta. De ez a festési technika a nagyon világos alapfelület miatt élénk színű jeleneteket eredményez. Ez a sír az egyetlen eddig óbirodalmi sír, melyben ezt a festési stílust alkalmazták. Az a tény, hogy később a vakolat megrepedt, valószínűleg ahhoz vezett, hogy a kézművesek elhagyták az ilyen típusú dekoráció alkalmazását a sírokban.
A méidumi ludak az egyiptomi festészet remekművei. A csodaszép műalkotás a Kairói Múzeumban megtekinthető.
Egypt Forever...