
Az egyiptomi mágia (3. rész)
Egyiptomi Mágia - A MÁGIA ISTENEI - Weret-hekau
Folytassuk még az istenekkel….
A mágia istenét Heká-nak hívták. Heka isten neve azt jelenti, hogy mágikus erő, varázserő. Általában emberként ábrázolták.
Női párja, Weret-hekau, a Teremtőben rejlő női energiákat szimbolizálja. A szó jelentése Nagy Varázserejű.
Weret-hekau
Weret-hekau, a Teremtőben rejlő női energiákat szimbolizálja. A szó jelentése Nagy Varázserejű. Az elnevezést használták a Vörös, a Fehér és a Kettős korona, valamint kobra és keselyű amulettek megnevezésére, emellett több egyiptomi istennő mellékneve is volt, ugyanakkor egy önálló istennőt is jelölt. Weret-hekau gyakran jelenik meg kobra formájában is. Egyike volt azon istennőknek, akik az ősi Egyiptom fáraóit védelmezték. Mint mágikus energia, a fáraó koronájában ''lakott,'' de ő volt a homlok közepén található harmadik szemből kibújó kígyó is. A mágiában használatos kígyó alakú varázspálcák tulajdonképpen az ő szimbólumai.
A Nagy Varázserejű jelző azokhoz az istennőkhöz társítható, akiknek valamelyik aspektusában a varázserejük fontos szerepet játszik. A Piramisszövegek idejétől kezdve elsősorban a Napszemet megtestesítő istennők mellékneve, mint például Szakhmet, Tefnut, Basztet, Hathor, Uadzset, Pakhet, Neith, stb. Az Újbirodalomban és a Későkorban azonban a leggyakrabban Íziszé. Ezen istennők a király isteni anyjának szerepét is betöltik, gyakran jelennek meg, amint a királyi gyermeket szoptatják. Nagyon gyakran azonosították is őket egymással.
Önálló istennőként Weret-hekau az Újbirodalomban jelenik meg, mint a napszem és a királyi koronákban rejlő erő megtestesítője, a Napisten védelmezője, illetve a király isteni anyja és védelmezője. Szorosan kapcsolódik a király koronázásához, ezért megtalálható az ezt megörökítő ábrázolásokon. Ebben az összefüggésben láthatjuk, amint Amon elé vezeti a királyt, vagy ankh-jelet tart az orra elé, esetleg áldozatokat fogad tőle. Az egyiptológusok koronázásként értelmezik azt a jelenetet, amikor az uralkodó Ré-Harakhty előtt térdel, az istennő pedig a király háta mögött áll és kezét a feje fölé teszi.
Ezt a női teremtő erőt, és az istennőt magát, igen változatos formában ábrázolták. Felvehette mindazon istennők alakját, amelyekkel azonosították. Megjelenhet oroszlánfejű nőként, kígyófejű nőként, illetve kígyó formájában, emberfejű kígyóként és nőalakként is, mint például egy III. Szeszósztrisz (12. dinasztia) piramis-templomából származó relieftöredéken. Tutankhamon több sírmellékletén említik és a "Palota úrnőjének" nevezik, mely a leggyakoribb jelzője. Egy a sírban talált kis aranyszentélyben nyakéken függő, az istennőt ábrázoló amulettet találtak. Weret-hekau emberfejű kígyóként jelenik meg, amint a fáraót szoptatja. Ismert egy fából készült szobor, melynek mozgathatók a karjai. Ez a szobrocska valószínűleg egy varázslóé lehetett, és elképzelhető, hogy arra szolgált, hogy a karok mozgatásával orákulumot adjon. Szintén az istennőt ábrázolja egy kis felajánlási szobor is, melyet az istennőt örökítik meg azok a kígyó alakú botok, amelyeket a varázslók használtak.
Az istennő királysággal való szoros kapcsolatát tükrözi Horemheb fáraó és felesége, Mutnedzsmet szoboregyüttese is, mely jelenleg a Torinói Múzeumban látható. A szobor felirata arról számol be, hogy Horemheb koronázásán a karnaki templomban Weret-hekau átölelte az uralkodót, majd ureuszként jelent meg a homlokán. Egy másik szöveg szintén a homlokkígyóval való azonosságát tükrözi, ebben az istennő így szól: „Odatekergőzöm fel a szemöldökeid közé. Leheletem tűz az ellenségeid ellen.”
A halottak mellé helyeztek el a sírokban olyan mágikus hajítóbot-modelleket, melyeket kígyók és udzsat-szemek díszítenek, alkalmanként Weret-hekau neve is megtalálható rajtuk. A Koporsószövegek szerint ezek a hajítóbotok az elhunytat a démonok és gonosz lelkek elleni védték. Neve olykor megjelenik az általában vízilóagyarból készített varázsbotokon is, melyeket állapotos asszonyok és szoptatós anyák, illetve gyermekes anyák védelmére használtak.
Ismertek olyan Hórusz-sztélék, amelyen az egy vagy két krokodilon taposó gyermek Hórusz köré különböző istenek és istennők alakját vésték fel, melyek a gyógyítással és a varázslással állnak kapcsolatban, hogy erősítsék ennek a mágikus tárgynak az erejét. Az istennők között olykor Weret-hekau is szerepel. A Hórusz-sztéléket főként kígyómarás és skorpiócsípés gyógyítására használták.
A görög-római korban Weret-hekau részt vesz a gyászrituáléban, ennek képi ábrázolása a philaei templom Ozirisz-kápolnájában látható.
Folyt. köv...
Hozzászólások
Hozzászólások megtekintése
Utolsó kép
látogatófigyelő
Levelezőlista
Kedvenc linkek
Archívum
Július / 2022 |
Statisztika
Online: | 5 |
---|---|
Összes: | 626144 |
Hónap: | 15908 |
Nap: | 698 |