Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
article preview

Szobek

Szobek

Szobek: Krokodilfejű ókori egyiptomi isten

Szobek a Nílus folyó krokodil istene, a katonaság védőszentje és a fáraók védője. Általában krokodilfejjel és embertesttel ábrázolták, kezében ankh-kereszttel és hemhem koronával a fején. A Piramisszövegek szerint Néith fia, a víz és a Nílus istene. Szent állata a krokodil. Kultuszközpontja a Fájjum-oázis, Krokodeilónpolisz.

szobek.jpg

Egyiptom népe egyszerre félte és tartotta tiszteletben a krokodilok erejét. A hiedelem szerint Szobek biztosította a termékenységet és a bőséget. Több szöveg az istenek és az emberek védelmezőjeként tünteti fel (létezett olyan elképzelés, hogy a vadságával elriasztja a sötétség erőit), de olyan említést is találunk, ahol Ré és Ozirisz ellenségeként szerepel. Szobek ereje a katonaságot és a fáraókat volt hivatott védelmezni.

Az egyiptomi mitológiában Szobek érdekes kettősséget mutat. Hasonlóképpen, mint Széth vagy Szekmet istenségeknek, Szobeknek is van egy igen erőteljes és negatív aspektusa. Mindenekelőtt agresszív és állatias istenség volt, aki megfelel védőállata, a nagy és erőszakos nílusi krokodil (nyugat-afrikai krokodil) gonosz hírnevének. Néhány gyakori jelzője tömören elárulja ezt a természetét, melyek közül a legfigyelemreméltóbbak: "aki szereti a rablást", "aki eszik, miközben párzik" és a "hegyes fogak".  

283853929_2491002351035441_2939754717935141566_n.jpg

 

Azonban több híres mítoszban is nagy jóindulatról tesz tanúbizonyságot a történet szerint. Miután kapcsolatba került Hórusszal, és ennek következtében bekerült az Ozirisz, Ízisz, Széth és Hórusz történetekbe. Ezen elbeszélések szerint Szobek kapcsolatba került Ízisszel, mint az elhunyt Ozirisz gyógyítója (Széth által elkövetett erőszakos gyilkosságot követően). Valójában ez az elképzelés abból fakad, hogy a Szobek, neve az s-bAk szóból származik,  ami "védeni, impregnálni, egyesíteni", szavakból eredhet. Így kapcsolódik az Ozirisz-legendához, "aki egyesít”, vagyis aki segítette megvédeni és egyesíteni Ozirisz feldarabolt tagjait. Szobeket ebből fakadóan a gyógyítással hozták kapcsolatba. És később a gyógyításhoz kapcsolódóan tartották pozitív jelentésű védelmező istenségnek. Hevessége képes volt elűzni a gonoszt, miközben megvédte az ártatlanokat. Így mutatva az istenség pozitív aspektusát. Védelmező istenségként fogadalmi felajánlások gyakori címzettjévé vált, különösen az ókori egyiptomi történelem különböző korszakaiban.

luxor_museum_statuen_sobek_amenophis_iii._02.jpg

Az Óbirodalomban ismert istenség volt, de valójában a Középbirodalom idejében (i.e.  2055–1650) tett szert jelentőségre, leginkább a XII. dinasztia fáraója, III. Amenemhat idején. III. Amenemhat különös érdeklődést mutatott az egyiptomi Faiyum oázis iránt, mely régióhoz szorosan kötődik Szobekhez. Kultuszközpontja Szumenuban volt. Az istenség népszerűségét mutatja, hogy neve a XIII. dinasztia néhány uralkodójának nevébe is beolvadt, ezzel jelezve az uralkodó kapcsolódását ehhez az istenséghez, és a fáraó isteni eredetét is volt hivatott mutatni.

Nem volt ritka, különösen a Ptolemaioszi és a római Egyiptomban, hogy a látványosan nagy méretű krokodilokat az istenség szent állataiként vallási okokból Szobek élő inkarnációiként nevelték fel, tartották a templomkörzetekben, majd haláluk után mumifikálták és megőrizték őket Szobek kultikus központjaiban. (pl: Crocodilopolis, Kom Ombo)

the_crocodile_museum_0283_d1.jpg

Az istenségnek ajándékként mumifikált krokodiltojásokat is felajánlottak ajándékként, és ezzel hangsúlyozzák Szobek-Ra-ként az isten szoláris tulajdonságainak ciklikusságát. A mumifikált krokodilokat a szájukban és a hátukon krokodilbébikkel temették el. A krokodil azon kevés hüllők egyike, akik szorgalmasan gondoskodnak fiókáiról, és gyakran szállítja utódait ilyen módon. Az állat viselkedésének mumifikációval történő megőrzésének gyakorlata valószínűleg Szobek isten védő és tápláló aspektusait kívánja hangsúlyozni, mivel ugyanúgy védi az egyiptomi népet, mint a krokodil fiait.

A későbbi időszakban Kom Ombo temploma köthető szervesen Szobek istenhez. A Szobeknek és az idősebb Hórusznak (Haroérisznek) ajánlott ikertemplomnak két teljesen egyforma bejárata, oszlopcsarnoka és szentélye van. A templom szimmetrikus elrendezése a két isten mitikus kapcsolata előtt tiszteleg. A templom a Nílus egyik kanyarulatában áll Asszuántól északabbra, és egy a régi időkben a krokodilok gyülekezőhelyeként ismert kiemelkedésre épült, mementójaként annak, milyen fontosságot tulajdonítottak az ókori egyiptomi papok a természet körforgásának és a nílusi krokodiloknak. A templombam agyagkoporsókat, a falakon pedig látványos domborműveket, a templomhoz tartozó múzeumban pedig mumifikált krokodilokat is megcsodálhat a látogató.

283764272_2491002124368797_8695864813025201100_n.jpg

 

Kósa Ildikó (Egypt Forever)

 

Nyelvek

MagyarEnglish

Profilkép

Facebook

látogatófigyelő


Levelezőlista


Archívum

Naptár
Július / 2022

Elérhetőség

Statisztika

Online: 9
Összes: 626131
Hónap: 15927
Nap: 701