Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
article preview

Tutankhamon sírja / 3. rész

Tutankhamon sírja / 3. rész

Tutankhamon sírja / 3. rész

 

egipt_2020_-51827654190-.jpgTutankhamon sírja ugyan a legapróbb a Királyok Völgyében, mégsem nélkülözi a művészi dekorációkat. Aprócska díszített sírkamrájában az ábrázolás mutat némi amarna-hatást, ám mégis egyedi.

Előzőleg a szájmegnyitás jelenetet ábrázoló képsort néztük meg. De nem ez az egyetlen érdekes motívum.

Egy igen szokatlan ábrázolás látható a sír dekorációi között. Ebben a jelenetben három alakot látunk… az érdekesség az, hogy szimbolikusan mindhárom személy Tutankhamon.És ha kicsit részletesebben szeretnénk foglalkozni ezzel az érdekes festménnyel, akkor említést kell tennünk az egyiptomiak lélekelképzeléseiről is.

Az egyiptomiak lélekfelfogása alapjaiban eltér a későbbi lélekelképzelésektől. A testnek szerintük különböző szubsztanciái vannak, melyeknek különböző viselkedésük, alakjuk, szerepkörük van, így nem jelölhetők egy néven.

A sírban látható egyik igen érdekes jelenetben láthatjuk az uralkodó -já. A ká lélek fogalma, gondolata nagyon összetett volt az ókori Egyiptomban. Az ember megszületik a -jával (néha kettősnek is nevezik), mely a személy életenergiáját alkotja. A az, ami különbséget tesz élő és holt ember között, a halál pedig akkor következik be, amikor a elhagyta a testet. Az egyiptomiak azt is hitték, hogy a -t étellel és itallal lehet hosszabb időn keresztül fenntartani a halál után is. Emiatt étel- és italáldozatokat mutattak be a halottaknak, ahogy Tutankhamon sírjában is voltak áldozati ételek elhelyezve az uralkodó -jának táplálására.

tutankhamun_embraces_osiris.jpg

De térjünk vissza Tutankhamon sírbéli ábrázolására:

Mint az a fenti képen látható, Ozirisz isten az első alak a jelenetben. De az istenség ábrázolása ebben a jelenetben egyszerre konkrét és szimbolikus egyszerre. Ozirisz a túlvirág ura… így jelenléte egy királyi sírban teljesen helyénvaló és szükséges ábrázolás, hiszen a túlvilágon vele találkozik az elhunyt. De ne felejtkezzünk meg arról sem, hogy a halott fáraó a túlvilágon „ozirisszé” változik. Vagyis Ozirisz egyszerre jeleníti meg a túlvilág istenét, és a halott fáraót egyaránt. Ezt a múmiapólyás alakot öleli át a második személy, aki az élőként ábrázolt Tutankhamon. Az ifjú uralkodó itt az élőként láttatják, nemezkendő fejdíszt viselve. Átkarolja Oziriszt, „a nyugat mesterét, a nagy istent", aki viszont üdvözli őt, amint azt a lepelből kiemelő két kéz jelzi.  A harmadik alak ebben a jelenetben nem más, mint a király -ja, aki jobb oldalon, maga Tutanhamon mögött áll. A Ká-figurát háromrészes paróka díszíti; ennek tetején áll a ká hieroglifa (a feltartott kettős kar) mely két további táblát tart a függőleges karok között. Ezeken a táblákon a "hatalmas bika" olvasható, mely egy szokásos királyi jelző. A ká-figurát hosszú hajlított szakállal ábrázolták, mely az istenekre jellemző. Egyik kezében az élet jelét tartja, a másik karjával az előtte álló ifjú élőnek ábrázolt királyt öleli. A rövid szöveg ezt a ká-figurát így azonosítja: "A királyi Ká-ja annak, aki a királyi palota élén áll".

Az uralkodó lelke a túlvilágra érkezése után találkozik az istenségekkel, akik maguk közül valóként, vagyis magukhoz hasonló istenségként üdvözlik őt. Ez az elképzelés nagyon fontos része volt az ókori Egyiptom túlvilág-képzeteinek, hiszen a halott uralkodó lelke a túlvilágról is figyeli és segíti országát és országa minden lakóját. Az uralkodó egyik legfontosabb feladata élőként és holtként is, hogy összekötő kapocsként álljon az istenek világa és a halandók világa között.

 

Folyt. köv...

 

(Egypt Forever - Kósa Ildikó)

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.

Nyelvek

MagyarEnglish

Profilkép

Facebook

látogatófigyelő


Levelezőlista


Archívum

Naptár
Szeptember / 2022

Elérhetőség

Statisztika

Online: 6
Összes: 682177
Hónap: 18853
Nap: 274