Asszuán – Kom Ombo – Eszna – Edfu

Folytassuk tovább tavaszi utunk élményeinek részletezését….

Következő napunkon Asszuánban a kellemes reggelizés után, először megtekintettük a híres 30 m hosszú befejezetlen obeliszket a gránitbányában. Igen izgalmas látnivaló ez, ami sok hasonló dologhoz több megválaszolatlan kérdést vet fel, mint válaszokat. Körbejártuk a bányát, és lementünk az obeliszkhez is. Megtekintettük az oldaljáratokat, ahol kihasították a sziklából ezt az egybefüggő hatalmas 1000 tonnás követ. A gránitbánya ajándékboltjai közül kiemelendő a könyvesbolt, ami meglepően hatalmas és változatos könyvkészlettel büszkélkedhet. Csak gratulálni tudok a bolt tulajdonosának!!!! Élmény volt a boltjában nézelődni.

Ezt követően búcsúztunk Asszuántól és elindultunk Luxor felé…Ám természetesen több helyen megálltunk az útba eső érdekes templomok miatt. Ilyen helyszín volt Kom Ombó kettős temploma, melyet a krokodilfejű Szobek és sólyomfejű Haroérisz isteneknek szenteltek. A reggeli nap dicsőítésének hagyománya és a hatalmas krokodilmúmiák teszik igazán izgalmassá ezt a templomot, ahol megcsodálhatjuk az orvosi eszközöket, és egy kalendáriumot is a falra faragva… továbbá a legszebb Szekmet ábrázolást. Rengeteg fotót készítettünk a templomban és a múzeumban is. Majd beültünk a leghangulatosabb kávézóba, ami csak létezik 😊))) Isteni finom mangó-, guava-, banán-, és lemonjuiceokkal „jutalmaztuk” magunkat.

Innen tovább indultunk Edfuba, ahol Hórusz isten hatalmas templomának termei sokaságát jártuk be. Aki járt már Edfuban, az tudja, hogy ez a templom nagyon impozáns nemcsak méretei miatt, vagy mert igen jó állapotban maradt fenn, hanem maga Hórusz isten miatt is. A róla szóló mítosz szerint Ő az istenkirály – a megistenülés képessége, a jó vezető útja avagy hogyan nőjünk fel a feladatunkhoz. És Ő a bosszúálló is, aki visszaveszi a jogos örökségét. Hórusz apját, Ozíriszt meggyilkoló Széth elleni küzdelméről mesélnek a falak. Harcuk több síkon zajlik…Történelmi szinten: A régi világrend összecsak az újjal… mikor a törzsi öröklési rendet (legidősebb családtag) felülírja az egyenesági vérvonal öröklési rendje, vagyis az elsőszülött öröklési joga. És szellemi szinten: vagyis a fény és a sötétség harca /az értelem és az ösztönök harca / a megújítás, az erő kontrolálásának képessége ellentétben Széth által képviselt pusztítás, haraggal, düh-vel, vagyis a kontroll nélküli vágyakkal.

Ezt követően szegény sofőrünknek igencsak bele kellett húznia, hogy időben odaérkezhessünk Esznába. De szerencsénkre nem volt ezzel sem problémánk. Eszna greco-román kori Khnum Temploma sajnos csak töredékesen maradt meg. Ám ami megmaradt, az nagyon szép… főképp most, hogy az elmúlt években iszonyatosan sok munkával, gyönyörűen letisztogatják a templom falait, mennyezetét és oszlopait. Ámulatba ejtő amit ott láthatunk a megtisztított területeken.. azok a színek, azok a díszítések. Maga a csoda. A templom mennyezetét egy érdekes zodiákus ékesíti. Az oszlopok sokszínű virág- és lombmintázattal díszítettek. Érdekes látvány a madarász- és vadászjelenet a római időszakból a templom belsejében. A külső falakon látható jelenetekben III. Ptolemaiosz súlyt le ellenségeire, szelídített oroszlánja társaságában. Mint említettem a templom elég kicsi jelenleg, de kárpótol bennünket a szépségével.

Ez után igen hamar Luxorba érkeztünk… Szállodánk a Nílus cornishon helyezkedett el, kilátással a Nílusra és a thébai Nyugati-partra. A kellemes vacsora után még egy nagyot sétáltunk a folyóparti sétányon, elsétáltunk a Luxor Templom mellett, egészen a gyarmatosítás-kori stílusú Winter Palace Hotelig. Majd látogatást tettünk a legszebb szoborboltban, ami csak létezik Luxorban, ahol megcsodáltuk a múzeumi minőségű kisebb és nagyobb műremekeket. Itt egy gránit fáraófej 80-150 kg.. és miért? Mert valóban gránitból van. Ez nem a 10-15 dolláros festett gipsz öntvények boltja 😊😊😊. Jaj ha úgy lenne pénzem, ahogy szeretném… bizony állandó vásárlója lennék ennek az üzletnek!

Folyt. köv.: Théba Nyugati part felfedezése…

Kattints a post értékeléséhez!