Thébai Nekropolisz

Folytassuk utazási beszámonlónkat tavaszi körutazásunkról:

Hetedik napunkon Luxorban ébredtünk, majd reggeli után a thébai Nyugati Part felfedezésébe fogtunk. Elsőként a Királyok Völgyébe érkeztünk meg, ahol több sírt is megtekintettünk. Ahányszor csak ellátogatok a Királyok Völgyébe, mindig meglep mennyire megérinti a lelkem. A történelem egy időszakában ez a hely a legtitkosabb, legszentebb helyek egyike volt, hiszen Egyiptom isteni származású uralkodóinak nyughelyei vannak a völgyben. Kapuk, melyeken a fáraók lelkei az örökkévalóságba távoztak. Lenyűgöző színek, formák, ábrák, képek… csak így lehet jellemezni ezeket a királysírokat. A XIX. dinasztia utolsó uralkodójának, II. Ramszesz unokájának, Tausert fáraónőnek a sírjával kezdtük a völgy felfedezését. Nagyon kedvelem ezt a sírt, mert érdekesek és művésziek a dekorációi. Látszik a női finomság a sír képein. Később a meggyilkolt III. Ramszesz, majd II. Széti sírjai következtek… illetve V. és VI. Ramszesz gyönyörűséges sírjai.

Tutankhamon fáraó aprócska sírját is megtekintettük. A sír megtalálásának idén van a századik évfordulója. 1922-ben világrengető régészeti szenzáció volt, hogy Howard Carter 6 év állhatatos, embert- és anyagi forrásokat nem kímélő munkájának eredményeként felfedezte a fáraó sírját, ami több, mint 5000 darab sírmellékletet tartalmazott érintetlenül. A sírban megtalált használati tárgyakat, vallási és egyéb dísztárgyakat, szobrokat, ékszereket és az uralkodó szarkofágjait tartalmazta. A múzeumban két nappal korábban megcsodáltuk a fáraó aranykoporsóit és a híres arany halotti maszkját.

Sajnos az én nagy kedvencem (III. Thotmesz) sírja zárva van egy ideje, ám még így is fantasztikus élményekkel gazdagodtunk a völgy sírjainak megtekintésekor, mindenkit lenyűgöztek a látottak.

Hatsepszut királynő halotti temploma az elmúlt években folyamatosan bővült és egyre több és több csarnoka, terme, folyosója, udvara látogatható. Lengyel régészek évtizedek óta dolgoznak a templom helyreállításán és fantasztikus munkát végeznek. Megtekintettük a halotti templom Anubisznak, Hórusznak és Hathornak szentelt szentélyeit és az uralkodónő punti expediciójának képeit. Ezután rövid pihenőt tartottunk és frissítőként görögdinnye juice-t ittunk a kávézóban.

Majd III. Ramszesz palotatemplomába Medinet Habu-ba mentünk. A templom hatalmas területen fekszik. Jelenleg a templom több részén is dolgoznak, hogy megtisztítsák a falakat és oszlopokat, hogy újra vibráló színekben pompázzanak. A mocsárban bikákra vadászó fáraó képeit a palota oldalfalán csodáltuk meg, ahogy a templom túloldalán a tengeri népekkel vívott monumentális csatajeleneteket. A templom belső falain további harci jelenetek láthatók. Az ellenség halmokba pakolt levágott kezei mutatják az elhunyt katonák sokaságát, a rájuk mért megsemmisítő vereséget, amit elszenvedtek a fáraó hadától.

Utolsó látnivalónk ezen a napon II. Ramszesz halotti temploma volt, a Ramesszeum. A legtöbb turista csak elhalad ez a templom előtt, miközben viszik őket a Királyok Völgyébe, de sajnálatos módon ezt a helyet sem (ahogy sok más helyszínt) nem néznek meg itt a thébai nyugati parti nekropoliszban. Szeretem ezt a templomot, mert nagyon hangulatos, még akkor is, ha csak töredékesen marad fenn. Ám ami megmaradt az igen izgalmas… II. Ramszesz által építtetett templomok mind-mind grandiózusok, épp ezért természetesen a halotti templomában sem aprózta el a díszítéseket. Sajnos 20 m magas ülőszobrának még nem találták meg minden darabját, de a már meglévők is lenyűgöznek mindenkit, aki láthatja. A templom oszlopcsarnokát türkízszínű lótuszvirágok díszítik. A templomban csend és nyugalom honol… az igazi békesség érzete érződik. Ha tehetem, csak végig dőlök az egyik oszlop tövében és élvezem ezt az időtlen harmóniát. A templom érdekessége az anubisz alakú szfinxsor, amik közül egy példányt gyönyörűen helyreállítottak.

A nap végeztével hideg sörrel és üditővel vártak bennünket a kávézóban. A felfrissülés után visszatértünk a hotelünkbe, ahol még csobbantunk egyet a medencében vacsora előtt. Este pedig bejártuk a luxori bazárt és vásárolgattunk… méghozzá jó sokáig. Élvezetes napunk volt.

Folyt. köv: Kirándulás Abydosba és Denderába.

Kattints a post értékeléséhez!