Dress Code útmutató turistáknak

Bizonyára először jópáran meghökkennek, hogy miért szükséges ez a téma… azt gondolom, hogy ha beszélgetünk Egyiptomról és az egyiptomi utazásról, érinteni illik ezt a témát is…. hogy mit is viseljünk, ha Egyiptomba megyünk nyaralni. Nyaralni utazunk Egyiptomba… ez már alapvetően azt jelenti, hogy eltérünk a mindennapi rutintól, a megszokott munkahelyi és utcai viselettől. A helyszín is más, hiszen Egyiptomban az év nagy részében valóban meleg van, és egyébként is a medence vagy a tengerpart lesz a legfontosabb helyszín a nyaralás alatt. Épp ezért fontos, hogy pár dolgot szem előtt tartsunk miközben a bőröndünket csomagoljuk.

Egyiptom egy muszlim ország, és ez azt jelenti, hogy sokkal konzervatívabbak az öltözködési szokások, mint nálunk. Természetesen nem várják el tőlünk, hogy úgy öltözködjünk, mint a helyiek, de szeretik, ha figyelmesek vagyunk a helyi szokásokra e téren is. Az is fontos, hogy az időjárásnak és az utazása során elvégzendő tevékenységeknek megfelelően öltözzön fel, egy elbűvölő ruha megfelelő lehet egy nílusi körutazáson egy koktélpartihoz, de ha Egyiptom számos régészeti lelőhelyét meglátogatja, kényelmesebb és funkcionálisabb ruházatra lesz szükség.

Figyeljünk arra, hogy a repülőgépen szinte mindig hűvös van, tehát legyen nálunk egy kardigán, pulóver, hogy ne fázzunk. Hasonlóképpen készüljünk fel zoknival, kardigánnal, ha gyerekekkel utazunk. Ők sokkal érzékenyebbek, így senkinek nem jó, ha a kiutazásnál megfázik a gyerek és a nyaralás alatt náthás, köhög, avagy rosszabb esetben lázas beteg lesz. Utazásunkkor célszerű kényelmes ruhát választanunk, hiszen nem tudhatjuk mennyi időt kell majd várakozással tölteni a reptéren, vagy a traszferek alatt.

Ami a legfontosabb:

1.) Magunk és mások tiszteletében is figyeljünk arra, hogy tiszta, és megfelelő ruhát válasszunk

Hogy szélsőséges, – de sajnos valóban megtörtént – példákat mondjak erre:

– Lehetőleg ne az otthoni kifakult/kinyúlt, avagy túl szűk, avagy agyonhasznált, esetleg szakadt ruhában, kilyukadt tornacipőben, elszakadt papuccsal induljuk útnak, mert ez nagyon primitív és modortalan viselkedés a többi velünk utazóval szemben.

…Most bizonyára mosolyogtok… pedig sajnos létező probléma, hogy némelyek tisztasági és higiéniai szintje mélyen az elvárható szint alatt van. És véleményem szerint igen ócska kifogás, mikor megjelenünk a reptéren a csupaszőr, kinyúlt kardigánban, sáros kutyalábnyomoktól foltos, agyonhasznált farmerben, hogy “Jaj, észre se vettem, hogy a kutyasétáltató ruhám rajtam maradt. Valójában még viccnek is rossz dolog ez!  Sajnos valóban előfordult ez az eset, mutatva az illető mélyröptű higiéniai színvonalát.

– Különösképpen figyeljünk arra egy csoportos utazás során, hogy a velünk együtt utazó csoport tagjai az adott többnapos / többhetes utazás során, akaratlanul is bepillantást nyerhetnek alapvető szokásainkba.

…Szomorúan mondom, hogy bizony erre is volt példa nem egyszer, hogy embereket emlékeztetni kellett egy körutazás alatt, hogy a zuhany nem “tereptárgy”, hanem használati eszköz, a női fehérnemű ne “izabella-színben” pompázzon a szinte áttetsző póló alatt, vagy hogy a lecsorgó fogkrém vagy az izzadságfoltok nem dekorációs eszközök a pólókon…stb. Bizony némelyeknek elég nagy a “lemaradásuk” higiénia terén.

Egyiptom forró és poros ország. Általában jó ötlet természetes anyagokból, például pamutból vagy lenből készült, bő szabású ruházatot viselni, hogy hűvös legyen. Ügyeljen arra, hogy fedje le a vállát és a dekoltázsát, és ne tegye ki a hátát. A Capri nadrág vagy vászonnadrág feletti hosszú bő blúzok vagy kaftánok ideális választások, csakúgy, mint a hosszabb ruhák rövidnadrággal vagy leggingssel. A maxiruhák nagyon elegánsnak tűnhetnek egy esti sétához, de nem túl praktikusak a régészeti lelőhelyeken, amelyek nagyon porosak és egyenetlenek. Míg a fehér ruhák visszaverik a nap melegét, gyorsan szennyeződhetnek, és átlátszónak tűnhetnek az erős napfényben.  Egyiptomba látogató nőknek nem kell eltakarniuk a fejüket, hacsak nem egy vallási épületbe látogatnak. Épp ezért mindig jó ötlet, ha kéznél van egy sál. A sálak szépek, mindenféle anyagból és színben, mintákkal lehet kapni lépten-nyomon Egyiptomban. És nagyon hasznos ruhanemük, hiszen használhatók a fej és az arc védelmére a naptól, vagy ha úgy érzed, hogy az öltözéked miatt nemkívánatos figyelmet kapsz, vagy ha fázni kezdene a légkondicionáló hűvösétől.

– Nem illik a meleg időjárás ellenére sem, túl rövid szoknyában/rövidnadrágban avagy teljes hátat szabadon hagyó topokban, túl mély dekoltázsú felsőkben útnak indulni… még akkor sem, ha fiatalok és csinosak vagyunk, mert illetlen a fogadó ország öltözködési elvárásaival szemben.

– az extrém magas sarkú cipők sem túl kedvezőek utazáshoz és kiránduláshoz sem, hiszen balesetveszélyesek lehetnek.

– az Egyiptomba utazók jelentős része a tengerparti szállodákban és az üdülővárosokban tölti az idejét. A tengerparton vagy a medence parton a megszokott viselet a fürdőruha.

DE a nagy meleg ellenére sem illik a szállodai éttermekben, kávézókban fürdőruhába bemenni. Ahogy a recepciónál sem illik fürdőruhában üldögélni.

Teljesen mindegy hány csillagos hotelben lakunk, a vacsorához illik csinosan felöltözve megjelenni. Figyeljünk oda, hogy a férfiaknak nem illik atlétatrikóban és túl rövid nadrágban vacsorázni menni, ahogy a hölgyektől is elvárják, hogy ne strandkendőben, vagy falatnyi forrónadrágban jelenjenek meg. (Nem véletlen, hogy sok hotelben erre külön táblán is igyekeznek udvariasan figyelmeztetni a helytelen öltözetű vendégeket.)

A nagy meleg miatt a természetes anyagú ruhákat (pamut, vászon) részesítsük előnyben, és ha módunkban áll, inkább kerüljük a szintetikus anyagú öltözeteket… kényelmi szempontok miatt is, de azért is, mivel a szintetikus anyagokból készült ruhákban nagyon fogunk izzadni.

És ennek megfelelőena városba nem illik fürdőruhában az utcán tartózkodni. (Furcsa, hogy ez sokaknak nem természetes, miközben Európában sem ildomos sehol fürdőruhában mászkálni az utcán.) Hiába van nagy meleg, és hiába barnultunk le csodaszépen, nagyon fontos, hogy a helyi szokásokra figyelve válasszunk utcai öltözetet.  Épp ezért javaslom, hogy a hölgyek kerüljék a teljes hátat szabadon hagyó, vagy a túl mély dekoltázsú toppokat, trikókat, ruhákat, a túl rövid miniszoknyákat, shortokat. A férfiak hasonlóképpen kerüljék a túl rövid rövidnadrágok és a túl mély karkivágású trikók viseletét…

És igen, újfent hangsúlyoznám a ruházat tisztaságát… Melegben nagyon fontos, hogy a velünk utazók a történelmi nevezetességek látványától “szédüljenek meg”, ne a mi többnapos izzadságszagunktól. :))

– Az utcai kényelmes viselet ajánlatos a kirándulásokon. Bár némi könnyítésképp lehet lazább az öltözetünk, akár a trikó és a rövidnadrág is megengedett. Persze azért figyeljünk a jóízlésre… (ne soroljanak bennünket is a rosszul öltöző, rossz ízlésű turisták közé).

– A régészeti területeken fontos, hogy kényelmes és a lábat jól tartó szandálban vagy cipőben menjünk papucs helyett. Az egyenletlen felületeken, a lépcsőkön, létrán, rámpán jövés-menés közben a papucsban, vagy túl magas sarkú szandálban nagyon könnyen bokaficamot szerezhetünk. És bicegve már nem is olyan élvezetes a kirándulás. Ha régészeti látványosságokat látogatunk, fontos, hogy vigyünk magunkkal valamilyen sapkát, kalapot vagy sálat, amivel védeni tudjuk a fejünket a napszúrástólErre különösen figyeljünk, a gyerekeknél.

– Nagyon fontos, hogya tengerparton, hajókiránduláson nagyon figyeljünk gyermekeink öltözködésére is. Hiába van meleg, hiába élvezzük a napsütést és a tengert, ne felejtkezzünk meg arról, hogy nekik nagyobb védelemre van szükségük, mint nekünk. A gyerekek fejét és bőrét minden esetben védjük a tűző nappal szemben.  Egy könnyed kendő, hosszú ujjú laza ing, póló, mindig legyen velünk, hogy időben megvédjük őket a leégéstől. A hajókiránduláson a léghuzatra is figyelni kell, ezért védeni kell a gyerekek füleit is, épp ezért kendő/sapka legyen nálunk. (Emellett a megfelelő mennyiségű ivóvízről se felejtkezzünk meg, és emlékeztessük gyermekünket, hogy napközben is rendszeresen igyon.)

– Fontos, hogy a megfelelő legyen az öltözetünk, ha mecseteket, templomokat is látogatunk Adjuk meg a helynek, az alkalomnak a kellő tiszteletet illendő viselkedésünkkel és a helyhez illő öltözetünkkel. (Hiszen itthon sem megyünk be fürdőruhában a templomba… mert illetlenség. Akkor miért akarnánk ezt tenni egy muszlim országban?) A hölgyeknél és az uraknál is a vállakat és a térdet takaró ruházat viselése ildomos. A spagettipántos trikó, a forrónadrág, a strandruha nem megfelelő viselet. Természetesen nincs szükség a túlzásokba esésre sem. Nem kell nyakig begombolva, kendővel a fejünkön szenteskedve megjátszani magunkat, mert nem várják el ez tőlünk.

Higgyék el, hogy sokszor apró odafigyeléssel (mint a szoknya, vagy nadrág hossza, vagy a dekoltázs mélysége, megfelelő tisztálkodás, ruháink tisztasága) megkímélhetjük magunkat kellemetlen helyzetektől. 🙂

Kattints a post értékeléséhez!